رسانه‌ها و نقش آنها در ایجاد آشوب


یکی از تاکتیک های جنگ روانی دشمنان یک جامعه در جنگ نرم، تولید و پخش شایعه است که میزان زودباوری آن جامعه را در طراحی نقشه های اصلی، نشان می دهد.


در این میان، نقش مردم در باور و انتشار شایعه بسیار مهم است و بر این اساس می توان مردم را به چند گروه تقسیم کرد:
۱- مردمی که نه شایعه را باور می کنند و نه در پخش آن تأثیر گذار هستند.
۲- مردمی که نه تنها باور نمی کنند، بلکه با آن برخورد می کنند.
۳- مردمی که فقط باور می کنند و نقشی در پخش آن ندارند.
۴- افرادی که هم باور می کنند و هم نقش بسزایی در پخش آن دارند.
۵- افرادی که نه تنها باور و پخش می کنند، بلکه به محتوای آن اضافه می کنند.

 مدت اعتبار شایعه

مدت زمان اعتبار شایعه بستگی به موضوع و محتوای آن دارد، بعضی از شایعات مدت اعتبار آنها محدود به زمان خاص است و پس از آن دیگر کارساز نیست، مثلاً زمان انتخابات ریاست جمهوری و… بعضی مدت اعتبار مشخص ندارند و ممکن از به طور پیوسته ایجاد و منتشر شوند، مثل وضع تحریم ها و یا گرانی اجناس و … معمولاً شایعات، در شرایط حساس یک جامعه منتشر می شوند تا احساسات و هیجانات مردم آن جامعه را برانگیخته کند و یا احساسات عمومی یک جامعه را جهت ایجاد آشوب، بیشتر تحریک کند.

مقدار تأثیر گذاری و نفوذ شایعه در یک جامعه تابع دو مورد اساسی است:
۱- ابهام در موضوع
۲- میزان اهمیت موضوع

هر چقدر مقدار اهمیت موضوع، بیشتر باشد، مقدار تأثیر گذاری و نفوذ در افکار عمومی آن نیز بیشتر خواهد بود.همینطور، افزایش ابهام در یک موضوع، مقدار تأثیر گذاری و نفوذ آن را در بین افراد یک جامعه بیشتر خواهد کرد.

 

 

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.
  • رسانه شو

    سواد رسانه یا سواد رسانه ای همان دانشی است که همه ما در هر لحظه از زندگی به آن نیاز داریم ، تک تک لحظات زندگی انسان امروزی درگیر پیام های مختلف حقیقی و مجازیست و این پیام ها زندگی و سبک زندگی ما را تغییر خواهند داد. تا بحال از رسانه و شبکه های مجازی هرچه گفتیم و شنیدیم فقط از آسیب ها بود، اما واقعا، انصافا! فرصت های این شبکه ها را اصلا می شناسیم؟ آینده خوبی که می توانیم با همین ابزار برای خود رقم بزنیم را می دانیم؟! همه اینها سوالایی است که پاسخ آنها در دو کلمه خلاصه می شود: سواد رسانه تا دیر نشده، سواد رسانه ای را یاد بگیریم و به دیگران یاد بدهیم.
  • رسانه شو وبلاگ آموزشی و خبری سواد رسانه و فضای مجازی

  • اوقات شرعی

    امروز: جمعه 24 مرداد 1404
    اوقات شرعی به افق:
    • اذان صبح اذان صبح:
    • طلوع آفتاب طلوع آفتاب:
    • اذان ظهر اذان ظهر:
    • غروب آفتاب غروب آفتاب:
    • اذان مغرب اذان مغرب:
    • نیمه شب شرعی نیمه شب شرعی:
  • مرداد 1404
     << <   > >>
            1 2 3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31
  • کاربران آنلاین

    • نویسنده محمدی
  • آمار

    • امروز: 495
    • دیروز: 599
    • 7 روز قبل: 1787
    • 1 ماه قبل: 11922
    • کل بازدیدها: 182908