موضوع: "کودک و فضای مجازی"

شکایت نیویورک از شبکه‌های اجتماعی به‌دلیل آسیب‌ رساندن به سلامت روان کودکان

 

شهردار نیویورک اعلام کرد چندین شکایت از مدارس و مراکز خدمات درمانی دریافت کرده‌ایم که می‌گویند شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک، اسنپ‌چت، تیک‌تاک و یوتیوب به سلامت روان کودکان آسیب رسانده‌اند.


اریک آدامز، شهردار نیویورک، روز چهارشنبه اعلام کرد که چندین شکایت از مدارس و سازمان‌های درمانی دریافت کرده است که می‌گویند شبکه‌های اجتماعی و سکوهای مجازی تیک‌تاک، اینستاگرام، فیس‌بوک، اسنپ‌چت و یوتیوب به سلامت روان نوجوانان و کودکان ایالات متحده آسیب رسانده است. شاکیان نیویورکی شکایت خود را در شعبه دادگاه عالی کالیفرنیا، یعنی ایالتی که محل استقرار شرکت‌های غول فناوری است به ثبت رسانده‌اند.شاکیان اعلام کرده‌اند که متا، اسنپ، بایت‌دنس، گوگل و دیگر شرکت‌های فناوری، به صورت عامدانه چندین قانون شهری مربوط به مزاحمت عمومی و سهل‌انگاری فاحش را از طریق طراحی و بازاریابی محصولات اعتیادآور خود نقض کرده‌اند. آنها می‌گویند مدارس نیویورک و خدمات مختلف بهداشتی و اجتماعی به شدت تحت تأثیر کودکانی قرار گرفته‌اند که از پیامدهای منفی سلامت روان ناشی از استفاده کودکان از رسانه‌های اجتماعی متحمل شده‌اند.شهردار نیویورک در بیانیه‌ای با تأیید این بحران ناشی از رسانه‌های اجتماعی گفته است: امروز، ما از طرف میلیون‌ها نیویورکی اقدام جسورانه‌ای انجام می‌دهیم تا این شرکت‌ها را به خاطر نقششان در این بحران پاسخگو بدانیم و اقدامات لارم برای چلوگیری از این رویه خطرناک برای سلامت عمومی را در دستور کار قرار می‌دهیم.


شکایت نیویورکی‌ها بازتکرار اتهاماتی است که علیه متا، اسنپ، تیک‌تاک و آلفابت (شرکت مادر گوگل) در سال 2022 نیز مطرح شده بود. چندین مدرسه و حتی خانواده‌ها و افراد این اتهام را مطرح کرده بودند که محصولات این شرکت‌ها مخرب سلامت روحی و روانی هستند؛ چراکه طوری طراحی شده‌اند که مخاطر را ترفیب می‌کند بیشتر در صفحه بماند. اتهام‌ها البته به مصادیقی نیز اشاره داشتند که به آسیب‌های روحی و جسمی مختلف و حتی خودکشی و مرگ افراد منجر شده‌اند.در مقابل، شرکت‌های متا، تیک‌تاک، گوگل و اسنپ‌چت در واکنش به این اتهامات به معرفی اقدامات و ابزارهای مراقبت از مخاطبان کم‌سن‌وسال در فضای مجازی گفته‌اند، اما این شکایت‌های جدید نشان می‌دهد خانواده‌ها و مدارس آمریکا از این اظهارات شرکت‌ها قانع نشده‌اند.گفتنی است مدیران عامل رسانه‌های اجتماعی تاکنون انتقادهای بسیاری از قانون‌گذارانی دریافت کرده‌اند که قانون «امنیت آنلاین کودکان» را تصویب و اعلام کرده‌اند. در چند وقت اخیر نیز مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، شو زی چو، مدیر عامل تیک‌تاک و ایوان اشپیگل، مدیر عامل اسنپ، در جلسه استماع مجلس سنا که در اواخر ژانویه برگزار شد، حاضر شدند و درباره سهل‌انگاری‌هایشان در خصوص محافظت از کودکان مورد بازخواست و محاکمه قرار گرفتند.

 

 

فیلتر پیام‌های ارسالی به نوجوانان در اینستاگرام و فیس بوک

 

 

شرکت متا که مالک فیس بوک و اینستاگرام است، تحت فشار رگولاتور‌های جهان، اقدامات ایمنی بیشتری برای محافظت از کاربران نوجوان پلتفرم‌های شبکه اجتماعی خود انجام می‌دهد.

 شرکت متا روز پنج شنبه اعلام کرد تدابیر حفاظتی بیشتری برای حمایت از نوجوانان در برابر پیام‌های مستقیم ناخواسته در فیس بوک و اینستاگرام، به کار می‌بندد.

این شرکت آمریکایی چند هفته قبل هم اعلام کرده بود محتوای بیشتری را از کاربران نوجوان خود پنهان می‌کند تا از آن‌ها در برابر محتوای نامطلوب در اپلیکیشنهایش، حفاظت کند.

تفحص رگولاتوری پس از آن افزایش یافت که یک کارمند سابق متا در برابر سنای آمریکا شهادت داد این شرکت شبکه اجتماعی، از آسیب و صدماتی که نوجوانان در پلتفرم‌هایش روبرو هستند، مطلع است، اما برای اقدام در این باره، کوتاهی کرده است.

شرکت متا اعلام کرد نوجوانان دیگر پیام‌های مستقیم را از افرادی که آن‌ها را دنبال نمی‌کنند یا ارتباطی با آن‌ها در اینستاگرام ندارند، دریافت نخواهند کرد.

همچنین برای انجام برخی تنظیمات در این اپلیکیشن، موافقت والدین الزامی است.

بر اساس گزارش رویترز، در مسنجر شرکت متا، حساب‌های کاربران زیر ۱۶ سال و در بعضی از کشورها، کاربران زیر ۱۸ سال، تنها پیام‌های دوستان فیس بوک یا افرادی که از طریق فهرست مخاطبان تلفن، با آن‌ها ارتباط دارند را دریافت خواهند کرد. بزرگسالان بالای ۱۹ سال نمی‌توانند به نوجوانانی که آن‌ها را دنبال نمی‌کنند، پیام ارسال کنند.

 

 

علت اعتیاد به رسانه در فرزندان

 

یک عامل اعتیاد فرزندان این است که:

خانواده ها از نظر احساسی فرزندان خود را تغذیه نمی کنند.

با آنها گفتگو ندارند،
صمیمیت را بین خود و فرزندان تقویت نکرده اند،
از علایق و احساسات فرزندان حمایت نمی کنند،
به آنها بی محلی می کنند،
موضوعات کوچک را بزرگ می کنند،
به آنها سرکوفت می زنند،
آنها را با دیگران مقایسه می کنند
و… .

تمام اینها عواملی می شوند تا فرزند به صورت ناخودآگاه متوجه شود که از نظر احساسی حمایت نمی شود.

در بسیاری موارد این فرزندان برای ارضای احساسات خود به برخی رسانه ها روی می آورند.

نمونه بارز امروزی اش را می توان فیلم های درام عاشقانه،
کی پاپ،
کی درام،
پیج های مرتبط با ارتباطات دختر و پسر
و…
دانست.

 آثاری که با دنیایی فانتزی و بعضا غیر واقعی احساسات مخاطب خود را به بازی می گیرند.

از آن جهت که این احساسات پس از عقده بروز پیدا می کنند
و از آن جهت که غیر واقعی و غیر ممکن در دنیای واقعی هستند،
نوجوانان و جوانان نمی توانند برای ارضای احساسات تازه بروز پیدا کرده خود، راهی جز همین رسانه ها پیدا کنند.

به همین دلیل روز به روز بیشتر به این رسانه ها اعتیاد پیدا می کنند.

 

چگونه سواد رسانه ای را به کودکان بیاموزیم؟

 

اگر در شبکه‌ای اجتماعی اطلاعات نادرستی مشاهده کردید، با فرزندتان راجع به آن صحبت و بعد با مشارکت او درباره آن موضوع تحقیق کنید.

بچه‌ها را به این فکر بیندازید که ممکن است تیترهای خبری فریبنده باشند و گاهی فقط برای جلب‌توجه مخاطب نوشته می‌شوند.

به آنها کمک کنید قبل از آنکه چیزی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند، آن را دقیق بررسی کنند.

با بچه‌ها درباره اینکه انتشار مطلبی در شبکه‌های اجتماعی چه معنایی دارد، صحبت کنید.

اجازه بدهید یاد بگیرند به جنبه‌ها مختلف فعالیت‌های آنلاین خود فکر کنند.

 

 

هوش مصنوعی

 

 

 

هوش مصنوعی

 

تا چند وقت دیگه فرزندتون اینکه با شما چه رفتاری باید داشته باشه
رو از هوش مصنوعی می پرسه …

 

 

 

نسل بچه‌های امروزه، با بحران هویت

 

نسل بچه‌های امروزه، با بحران هویت مواجه هستند که یک علت مهم آن فیلم‌ها و بازی‌های انیمشینی است که جوانان و نوجوانان، در دوران کودکی دیدن و با آن‌ها بزرگ شدند.

 وقتی شما به فرزندت هویت ترزیق نکنی، دشمن به راحتی از طریق رسانه هویت تخیلی و فاسد خویش را به کودکان تزریق می‌کند.

 مراقب ورودی‌های ذهن کودکان باشید و به خاطر گریه و اصرار آنان و به خاطری راحتی خودتان، هر امکاناتی [گوشی، لپ تاپ، شبکه‌های مجازی، تلویریون، ماهواره و…] را در اختیارشان قرار ندید که اگر قرار دادید، بدانید که در حق آنان ظلم بزرگی کردید. ظلم در حق روح و فکر فرزندتان، بزرگ‌تر از ظلم در حق جسم آنان است. مثلا اگر برفرض محال بچه‌ات را با چاقو بزنی، این حرکت خشن، ظلم‌ش کمتر از آن است که او را بی‌هویت یا با هویت تخیّلی بار بیاوری و افکار آلوده وارد ذهنش کنید.

 

 

1 3 4
  • رسانه شو

    سواد رسانه یا سواد رسانه ای همان دانشی است که همه ما در هر لحظه از زندگی به آن نیاز داریم ، تک تک لحظات زندگی انسان امروزی درگیر پیام های مختلف حقیقی و مجازیست و این پیام ها زندگی و سبک زندگی ما را تغییر خواهند داد. تا بحال از رسانه و شبکه های مجازی هرچه گفتیم و شنیدیم فقط از آسیب ها بود، اما واقعا، انصافا! فرصت های این شبکه ها را اصلا می شناسیم؟ آینده خوبی که می توانیم با همین ابزار برای خود رقم بزنیم را می دانیم؟! همه اینها سوالایی است که پاسخ آنها در دو کلمه خلاصه می شود: سواد رسانه تا دیر نشده، سواد رسانه ای را یاد بگیریم و به دیگران یاد بدهیم.
  • اوقات شرعی

    امروز: جمعه 14 اردیبهشت 1403
    اوقات شرعی به افق:
    • اذان صبح اذان صبح:
    • طلوع آفتاب طلوع آفتاب:
    • اذان ظهر اذان ظهر:
    • غروب آفتاب غروب آفتاب:
    • اذان مغرب اذان مغرب:
    • نیمه شب شرعی نیمه شب شرعی:
  • اردیبهشت 1403
     << <   > >>
    1 2 3 4 5 6 7
    8 9 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 31        
  • کاربران آنلاین