بالاخره ۸۱ درصد به جمهوری اسلامی «نه» می‌گویند یا ۷۵ درصد؟!

 

مؤسسه‌ای تحت عنوان گمان که از سوی اینترنشنال ترویج می‌شود، مصادف با ۲۲ بهمن مدعی شد که ۷۵ درصد ایرانی‌ها به نظام «نه» می‌گویند!

 

موسسه‌ای تحت عنوان گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان (گمان) تحت مدیریت «ع. ملکی» در هلند به ثبت رسیده است. این موسسه بسته به اقتضای نیازهای روز نظرسازی می‌کند و بازوی انتشار آن نیز شبکه اینترنشنال است.آخرین مورد روز ۲۲ بهمن بود. این نظرسنجی ادعایی تحت عنوان «نگرش ایرانیان به انتخابات ۱۴۰۲» منتشر شد و ادعا شده است: « یافته‌های این گزارش، دیدگاه افراد با سواد بالای ۱۹ سال ساکن ایران (برابر با ۹۰% جمعیت بزرگسال ایران) را بازتاب می‌دهد و با سطح اعتبار ۹۵% و فاصله اعتبار ۵% قابل تعمیم به این جامعه هدف است.»گمان مدعی است که ۷۵% مردم در یک رفراندوم آزاد به «نه به جمهوری اسلامی» رای می‌دهند.

 

 

فی‌الحال از این موضوع که اصلا این نظرسنجی «درست است یا نه» گذر می‌کنیم. در باب آخرین نظرسنجی گمان به یک نکته اکتفا می‌کنیم. گمان در حالی مدعی است که ۷۵% مردم به جمهوری اسلامی «نه» می‌گویند که همین موسسه گمان، یکسال پیش (دی ۱۴۰۱) در نظرسنجی دیگر مدعی بود که ۸۱% مردم به جمهوری اسلامی «نه» می‌گویند! این یعنی ۶ درصد جمعیت براندازان ادعایی طی یکسال آب رفت!

 


البته این قسم نظرسنجی بدون مبنا از سوی گمان مسبوق به سابقه است. گمان همان موسسه‌ای است که قبلاً شبکه «اینترنشنال» را پربیننده‌ترین رسانه‌ در میان ایرانی‌ها معرفی کرد و منوتو، بی‌بی‌سی فارسی،‌ صداوسیما و صدای آمریکا را در رده‌های بعدی قرار داد.

 

 

ایرانِ ۴۵۸ هزار نفری پهلوی!

فروردین سال ۱۴۰۱ نیز همین موسسه اعلام کرد که «رضا پهلوی» محبوب‌ترین شخصیت میان ایرانی‌هاست و ۶۵% موافق اعتصابات سراسری برای تغییرات سیاسی و حدود ۵۰% موافق تظاهرات خیابانی هستند.

 

 

شش ماه بعد از ادعای موسسه گمان، صحت هر سه مورد ادعایی مورد سنجش قرار گرفت. اول؛ کل سمپات خیابانی اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ نهایت به ۲۰۰ هزار نفر در کل کشور رسید. دوم؛ در وقایع پاییز ۱۴۰۱ خبری از اعتصابات سراسری ۶۵ درصدی نشد.سوم؛ کل طرفداران پهلوی در داخل و خارج ایران نیز در جریان کارزار «من وکالت می‌دهم» مشخص شد. تمام سلبریتی‌های فراری از ایران و رسانه‌های خارج نشین مردم را به حضور در کارزار تبلیغ کردند. اما نتیجه جالب بود: با فرض جعلی نبودن مشارکت‌کنندگان، از جمعیت ۹۰ میلیون نفری داخل و خارج ایران، تنها ۴۵۸ هزار امضاء برای پسر پهلوی جمع شد‍!

 

 

اخیراً نیز تجمع به اصطلاح پادشاهی خواهان در یکی از شهرهای اروپایی تبدیل به سوژه فضای مجازی شد. یکی از معارضین جمهوری اسلامی در این تجمع با حرارت بالایی به شخص رضا پهلوی تاخت و گفت که این فرد (یعنی پهلوی) آمار ما (یعنی مخالفان جمهوری اسلامی) را به صفر رساند.چقدر نظرسنجی گمان معتبر است؟

مضاف بر موارد مذکور، از طرق دیگری نیز می‌توان به میزان صحت نظرسنجی گمان پی برد. گمان در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نیز مدعی بود که ۷۵ درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی‌کنند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خرداد سال ۱۴۰۰ برگزار شد.بر خلاف ادعای مؤسسه گمان، ۵۰ درصد واجدین شرایط با وجود شرایط سخت همه‌گیری کرونا و مشکلات معیشتی ناشی از تحریم و دولت پیشین رای خود را به صندوق انداختند.اکنون نیز مؤسسه نظرسنجی تحت مدیریت اپوزیسیون مدعی است که ۷۷ درصد مردم در انتخابات مجلس شرکت نمی‌کنند. یعنی از نظر مؤسسه گمان، میزان مشارکت در انتخابات، بین ۱۵ تا ۲۳ درصد است.صبح روز بعد از انتخابات یازدهم اسفند صحت این نظرسنجی نیز مشخص می‌شود.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.