موسسه رسانه شو
موضوع: "اخبار"

دوره آموزش مقدماتی هوش مصنوعی
شنبه 04/05/18
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی تبلیغی رسانه شو، سمیه مسگرزاده مدیرعامل مؤسسه بنابر ارتقاء سطح کار و آگاهی افراد از تکنولوژی جدید هوش مصنوعی اظهار کرد:مؤسسه فرهنگی تبلیغی رسانه شو با همکاری پایگاه جامع سوادرسانه دوره آموزش مقدماتی هوش مصنوعی را برگزار می نماید.
وی افزود:این دوره مقدماتی می تواند با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی جهشی در تمامی آموزش های هوش مصنوعی مرتبط با شغل افراد باشد. این دوره که ثبتنام در آن برای عموم علاقهمندان از سراسر کشور آزاد است، فرصتی استثنایی برای فعالان رسانه، تولیدکنندگان محتوا، طلاب و دانشجویان فراهم میکند تا با جدیدترین ابزارها و تکنیکهای مبتنی بر هوش مصنوعی آشنا شوند و کیفیت و سرعت فعالیتهای حرفهای خود را به شکل چشمگیری افزایش دهند.
مسگرزاده ادامه داد:در دنیای امروز که سرعت انتشار اطلاعات و نیاز به تحلیلهای عمیق بیش از هر زمان دیگری احساس میشود، هوش مصنوعی به یک دستیار قدرتمند برای اهالی رسانه تبدیل شده است. این فناوری تنها به خودکارسازی وظایف محدود نمیشود، بلکه امکانات جدیدی برای کشف ابعاد پنهان سوژهها، راستیآزمایی سریع اطلاعات و تولید گزارشهای تحقیقی دقیقتر فراهم میآورد. شرکتکنندگان در این دوره میآموزند که چگونه با هوش مصنوعی به شکلی مؤثر “گفتگو” کنند تا نتایج دقیق و مورد نظر خود را دریافت نمایند. این مهارت به افراد کمک میکند تا از اطلاعات سطحی فراتر رفته و به تحلیلهای عمیق و علمی دست یابند.
وی بیان کرد:این دوره آموزشی توسط محسن باقری،مدرس و پژوهشگر هوش مصنوعی، مدرس دوره های بین الملی سواد رسانه ویژه کشورهای اسلامی، متخصص و ایده پرداز دیجیتال مارکتینگ و کارشناس امنیت در فضای مجازی تدریس میشود. وی تجربیات عملی خود را به صورت کاربردی در اختیار شرکتکنندگان قرار خواهد داد. دوره به صورت آفلاین برگزار میگردد، لذا نیازی به حضور فیزیکی نیست و علاقهمندان از هر نقطهای در کشور میتوانند در آن شرکت کنند. همچنین، تمامی ویدئوهای آموزشی دوره از ۵ شهریورماه به مدت یک ماه در دسترس شرکتکنندگان قرار خواهد گرفت تا امکان مرور چندباره مطالب فراهم باشد.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی تبلیغی رسانه شو گفت:از جمله محورهای کلیدی این دوره میتوان به مقدمات شروع کار با هوش مصنوعی، معرفی ابزار دور زدن تحریم های اینترنتی، روش تولید متن، عکس و صوت با هوش مصنوعی، چطور سؤال بپرسیم تا جواب خوب بگیریم، آموزش استفاده های عمومی و مختلف از هوش مصنوعی اشاره کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هزینه دوره آموزش مقدماتی هوش مصنوعی ٢٩٠ هزار تومان می باشد که علاقمندان می توانند از تخفیف ٧٠ درصدی برای شرکت در این دوره بهرهمند شوند و مبلغ ٨٧ هزار تومان پرداخت نمایند. آخرین مهلت ثبتنام در این دوره، تا ٣ شهریورماه ١۴٠۴ ، تعیین شده است که دانش پژوهان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می توانند از طریق @admin_resanehsho در پیام رسان ایتا اقدام نمایند.

مواجهه با جنگ شناختی
چهارشنبه 04/05/15
مواجهه با جنگ شناختی نیازمند رویکردی چندوجهی است که شامل موارد زیر میشود:
۱. آگاهی عمومی و آموزش
افزایش آگاهی عموم مردم در مورد تاکتیکها و اهداف جنگ شناختی ضروری است. آموزش مردم در مورد چگونگی ارزیابی منابع اطلاعاتی و تشخیص دقیق تلاشهای فریبکارانه بسیار مهم است.
۲. ایجاد تابآوری
توسعه تابآوری اجتماعی در برابر حملات شناختی از طریق تقویت تفکر نقادانه، سواد رسانهای و اعتماد به منابع اطلاعاتی معتبر. ایجاد تابآوری میتواند به جوامع کمک کند تا در برابر حملات شناختی بهتر مقاومت کنند.
۳. ارتباطات استراتژیک
دولتها و سازمانها باید به صورت استراتژیک ارتباط برقرار کنند تا با روایتهای نادرست مقابله کرده و اطلاعات دقیق و به موقع ارائه دهند. این امر شامل پیامرسانی پیشگیرانه و شفافیت برای حفظ اعتماد عمومی است.
۴. راهکارهای فناورانه
استفاده از فناوری برای شناسایی و کاهش حملات روایی. این میتواند شامل ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی روایتهای مضری باشد که بر سازمان/صنعت تأثیر میگذارند.

عدم توجه به دشمن شناسی در رسانه
سه شنبه 04/05/14
ما در قرآن بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ آیه که به طور مستقیم و غیر مستقیم به بحث دشمن شناسی اشاره کرده داریم. حدود یک سوم و به نقل برخی از اساتید تا نیمی از قرآن در باب دشمن شناسی نازل شده است.
یکی از اشتباهات نگرشی ما به فضای مجازی و مباحث رسانهای عدم توجه به دشمن شناسی در رسانه است؛ متاًسفانه جهان اسلام در طول تاریخ از نشناختن دشمن ضررهای بسیار زیادی دیده است.

فیکنیوز چیست و چگونه باید با آن مقابله کرد؟
یکشنبه 04/05/12
در دنیای امروز، گردش اطلاعات با سرعتی بیسابقه انجام میشود؛ اما این سرعت، در بسیاری از مواقع، زمینهساز انتشار اخبار نادرست یا فیکنیوز نیز هست.
فیکنیوز به اخباری اطلاق میشود که با هدف گمراهسازی، تحریک احساسات عمومی، یا ایجاد بیاعتمادی منتشر میشوند؛ گاهی آگاهانه و گاهی از سر بیدقتی.
نشانههای رایج فیکنیوز:
عنوانهای هیجانی یا عجیب بدون ارائه منبع معتبر
تصاویر یا ویدیوهای خارج از موضوع اصلی
منبع نامشخص یا ناشناخته
فشار برای اشتراکگذاری سریع («قبل از اینکه حذفش کنن، قبل از اینکه دیر بشه…»)
راهکارهای عملی برای مقابله با فیکنیوز:
1️⃣تأمل پیش از انتشار
به جای واکنش فوری به اخبار هیجانی، چند لحظه مکث کنید. هر خبر قابلاعتماد نیست.
2️⃣بررسی منبع خبر
تنها به مطالب منتشرشده در رسانههای رسمی و منابع معتبر اکتفا کنید.
3️⃣ اعتبارسنجی تصویر یا ویدیو
هر تصویر یا کلیپی لزوماً مربوط به رویداد مورد اشاره نیست؛ ابزارهایی مانند Google Reverse Image Search میتوانند در رابطه با صحت سنجی تصاویر، مفید باشند.
4️⃣اصلاح اشتباه، نشانه مسئولیت است
در صورت انتشار نادرست یک خبر، مسئولانه آن را اصلاح کرده و مخاطبان را آگاه سازید.
مقابله با فیکنیوز تنها وظیفه رسانهها نیست؛ هر کاربر شبکههای اجتماعی در شکلگیری فضای اطلاعرسانی نقش دارد.
آگاهی، دقت و مسئولیتپذیری، کلیدهای اصلی پیشگیری از گسترش اخبار نادرست هستند.

تفاوت اصلی جنگ شناختی با جنگ اطلاعاتی
شنبه 04/05/11
تفاوت اصلی جنگ شناختی با جنگ اطلاعاتی در موضوع تأثیرگذاری آن نهفته است:
جنگ اطلاعاتی با محتوای افکار ما سروکار دارد (یعنی چه چیزی فکر میکنیم؛ مانند تبلیغات و دستکاری اطلاعات).
اما جنگ شناختی، با خودِ فرآیند فکر کردن ما سروکار دارد — یعنی چگونه فکر میکنیم و نحوه ساخت و بازسازی «تصویر واقعیت» در ذهن ما را هدف میگیرد.

شبیهسازی تقابل ستارگان فوتبال با استفاده از هوش مصنوعی
چهارشنبه 04/05/08
قطعا گسترش فناوریهای جدید، تاثیرات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی خود را بر افراد و جوامع مختلف خواهد گذاشت که بخش زیادی از این تاثیرات اجتنابناپذیر است و طبق تجربه تاریخی، تکنولوژی و فناوریهای جدید معمولا قواعد خود را بر ما تحمیل خواهند کرد؛ اما این ما هستیم که باید با اتخاذ رویکرد “ارتباطات توسعه"، مواجههای عالمانه و پیشدستانه با این فناوریهای نوین داشته باشیم تا همچون دهههای اخیر در برابر تحولات تکنولوژیک در حوزه ارتباطات و رسانه غافلگیر نشویم.