موسسه رسانه شو

فابینگ (Phubbing) چیست؟
جمعه 04/05/24
«فابینگ» بی اعتنایی به دیگران با نگاه کردن به تلفن همراه یک اختلال رفتاری جدید است. فابینگ عملی است که باعث میشود افراد در محیطهای اجتماعی یا خانوادگی به جای توجه به دیگران به تلفن خود نگاه کنند.

انواع جنگ روانی
جمعه 04/05/24
جنگ روانی، مجموعهای از فعالیتهاست که با هدف تاثیرگذاری بر باورها، نگرشها و رفتار افراد و گروهها برای دستیابی به اهداف خاص انجام میشود. این جنگ، به جای استفاده از زور فیزیکی، از ابزارهای روانی و تبلیغاتی بهره میبرد. انواع مختلفی از جنگ روانی وجود دارد که هر کدام با هدف و روشهای خاص خود اجرا میشوند. در ادامه به برخی از مهمترین انواع جنگ روانی میپردازیم:
1. جنگ روانی استراتژیک:
هدف: تاثیرگذاری بر افکار عمومی یک ملت یا یک منطقه در درازمدت و ایجاد تغییرات بنیادین در ساختار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی.
روشها: استفاده از رسانههای جمعی، آموزش، فرهنگ، و دین برای تغییر هویت ملی، ارزشها و باورهای مردم.
2. جنگ روانی عملیاتی:
هدف: تاثیرگذاری بر تصمیمگیریهای کوتاهمدت دشمن یا متحدان بالقوه در یک بحران یا درگیری خاص.
روشها: انتشار اطلاعات گمراهکننده، شایعات، و تهدیدات برای ایجاد تردید، ترس و بیاعتمادی در بین دشمن.
3. جنگ روانی تاکتیکی:
هدف: تاثیرگذاری بر نیروهای نظامی دشمن در میدان جنگ برای کاهش روحیه جنگندگی، ایجاد اختلافات داخلی و تسریع در تسلیم شدن.
روشها: استفاده از بلندگوها، پخش اعلامیه، و عملیات روانی فرد به فرد برای ایجاد وحشت و ناامیدی در بین دشمن.
4. جنگ روانی اطلاعاتی:
هدف: کنترل جریان اطلاعات و ایجاد تصویری نادرست از واقعیت برای فریب دادن دشمن.
روشها: انتشار اخبار جعلی، سانسور اطلاعات، و ایجاد شایعات برای گمراه کردن دشمن.
5. جنگ روانی سایبری:
هدف: نفوذ به سیستمهای رایانهای، سرقت اطلاعات، و ایجاد اختلال در زیرساختهای حیاتی دشمن.
روشها: حملات سایبری، انتشار ویروسها، و مهندسی اجتماعی برای دسترسی به اطلاعات محرمانه.
6. جنگ روانی فرهنگی:
هدف: تضعیف هویت فرهنگی یک ملت و جایگزینی آن با فرهنگ غالب.
روشها: ترویج سبک زندگی، ارزشها و باورهای بیگانه، سرکوب فرهنگ بومی و ایجاد شکاف نسلی.
7. جنگ روانی اقتصادی:
هدف: تضعیف اقتصاد یک کشور و ایجاد وابستگی اقتصادی به دشمن.
روشها: تحریمهای اقتصادی، جنگ ارزی، و دستکاری در بازارهای مالی.

روزانه چقدر در شبکههای اجتماعی وقت می گذارنید؟
پنجشنبه 04/05/23
ممکن است بر اساس فعالیت خود فرض کنید که کشور شما احتمالاً از نظر میانگین استفاده از رسانههای اجتماعی در بالاترین سطح قرار دارد، اما نتایج این نظرسنجی ممکن است شما را شگفت زده کند.
یک کاربر معمولی اینترنت تقریباً 2 ساعت و نیم در روز در شبکههای اجتماعی وقت می گذراند که به طور متوسط سهم زنان 16 دقیقه بیشتر از مردان در روز است.
تیک تاک بالاترین میانگین زمان صرف شده برای هر کاربر را دارد، در حالی که یوتیوب بیشترین سهم کلی از کل زمان رسانههای اجتماعی را دارد.

فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن
پنجشنبه 04/05/23
برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از ردپاهای ذهنی شناختی رسانه در افراد را باهم مرور می کنیم.
۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی بیش فعالی ذهنی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت.
۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به خام خوری اطلاعات می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است.
۳.خستگی و #فرسودگی_ذهنی و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد.
۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن ضریب هوشی بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد.
۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای اطلاعاتی و درنتیجه ایستایی رشد و بلوغ فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و …
۶.تنبلی ذهنی و فقدان خلاقیت و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای
۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و مطالعات مکتوب
۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل انگاره سازی های اجاره ای و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه ساخته بر تاملات خودساخته در ذهن
۹.لاغرشدن تفکرانتقادی و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی
۱۰. چالش خودآگاهی و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند.

فضای مجازی وآسیب های آن
چهارشنبه 04/05/22
بستر سازی دنیای مجازی از قبیل اینترنت وشبکه های اجتماعی در عصر مدرنیته توسط غرب به قصد جنگ نرم وتهاجم به فرهنگ ملی واصیل ملت ها وانحراف نوجوانان،جوانان و خانواده یکی از آسیب هایی هست که این بستر برای ملت هاایجاد کرده است.
ابعاد آسیب های ناشی از فضای مجازی
▪️الف) آسیب های اجتماعی: یکی از مهمترین آسیب های ناشی از این فضا در رفتار افراد جامعه نمایشگری می شود،
▪️اختلال در روابط بین فردی اعضای جامعه واعضای نهاد هایی مثل خانواده هست که سبب اختلال در روابط بین فردی وشهروندی میشود. وافراد جامعه با نوعی سردر گمی ونا آرامی وعدم امنیت رو برو هستند.
▪️ب) آسیب های فرهنگی:
آنچه که در آسیب های فرهنگی ناشی از فضای مجازی بیش از همه خود نمایی می کند،تضعیف فرهنگ خودی وگرایش افراد جامعه به استفاده از فرهنگ بیگانه می باشد.
▪️ضعف ارزش های فرهنگ ملی وازبین رفتن هنجارهای مورد قبول جامعه؛ با گسترش محصولات
فرهنگ غربی ، ذائقه وعلاقه نسل جوان را تغییر داده وسبب هویت پذیری فرهنگ بیگانه گشته.
▪️ج) آسیب های روانی:
تحقیقات نشان داده است که افرادی که از فضای مجازی ( شبکه های اجتماعی) به مدت زیاد استفاده می کنند سبب آشفتگی روحی وروانی همچون افسردگی،
اختلال خلق، بحران هویت و شخصیت شده اند.
▪️یکی دیگراز آسیب های روانی ناشی از فضای مجازی اعتیاد مجازی است که در نهایت موجب اختلال در روابط بین فردی، شغلی، تحصیلی و خانوادگی می شود.
▪️یکی دیگر از معضلات اینترنت موجب ارتباطات نامتعارف می شود.
اینترنت به دلیل تسهیل ایجاد روابط دوستانه وعاشقانه، در زمینه های غیر اخلاقی بسیارمورد توجه قرار گرفته،تا جایی که اینترنت موجب سهولت خیانت در روابط زنا شویی وایجاد روابط نامشروع می شود.

تلفیق هوش انسانی و هوش مصنوعی میتواند نوعی تفکر تازه ایجاد کند
چهارشنبه 04/05/22
انسانها میتوانند از هوش مصنوعی بهمنزله روشی برای جمعآوری و غربال کردن اطلاعات استفاده کنند، اما باید کنترل و تفکر نهایی را به انسان واگذار کنند
براساس مطالعهای جدید، انسانها و فناوریهای نوین میتوانند باهم نوعی تفکر تازه ایجاد کنند.
براساس تحقیقات جدید، این نوع جدید از تفکر، خارج از مغز رخ میدهد، اما قابلیتهای شناختی آن را افزایش میدهد.
این ایده بر پایه مفهوم تفکر سیستم ۱ و سیستم ۲، مفهومی که در کتاب «تفکر، سریع و آهسته» (Thinking, Fast and Slow) دنیل کانمن به شهرت رسید، استوار است. براساس این نظریه، دو نوع تفکر وجود دارد: سیستم ۱ که سریع و احساسی است و سیستم ۲ که کندتر اما عمیقتر و با تامل بیشتر است.