گیمر‌های ایرانی روزی چند ساعت بازی می‌کنند؟

 

 

بازی‌های رایانه‌ای از ابعاد مختلفی از جمله اقتصاد و فرهنگ اهمیت زیادی در جهان دارند، به‌نحوی که همه کشور‌ها به هر طریقی چنین محتوا‌هایی را مدیریت می‌کنند و در ایران بیش از ۹۰ درصد از ۳۴ میلیون گیمر، بازی موبایلی انجام می‌دهند.

 بازی‌های کنسول‌های ویدیویی خانگی بسیار جذاب و قوی هستند و بازی کردن در این فضا نیز نیازمند دقت، سرعت عمل و مهارت بالاست؛ در میان برخی افراد جامعه، به «بازی» به چشم اتلاف وقت نگاه می‌شود و گیمر‌ها بعضا افرادی «بدون‌دغدغه» یا «بی‌کار» تلقی می‌شوند؛، اما امروز می‌بینیم که «گیمر» یا بازیکنانی در کشور وجود دارند که با بازی کردن به درآمد خوبی رسیده‌اند و در واقع کار تخصصی می‌کنند.

بنابر بررسی‌های انجام شده طبقات کودکان، نوجوانان و جوانان همواره جزء بیشترین گروه‌های مخاطب بازی بوده‌اند، اما در این میان سالمندانی هم وجود دارند که به‌صورت مرتب بازی می‌کنند و طبق استاندارد‌های تعریف‌شده در ایران و جهان، بازیکن یا گیمر شناخته می‌شوند.

بنا بر گفته مسئولان در سال‌های گذشته ژانر‌های پرمخاطب بازی در ایران، ورزشی، استراتژی، معمایی و تیراندازی و رانندگی است و برخلاف انتظار بازی‌های اکشن، جنگی و مبارزه‌ای در گروه اول علاقه مندی‌ها نیست.پایش‌ها نشان می‌دهد که هر سال مخاطبان این بازی‌ها افزایش پیدا می‌کند، به طوریکه ۳۴ میلیون نفر در کشور از بازی‌های رایانه‌ای، موبایلی و کنسولی استفاده می‌کنند که بخش موبایلی آن بیش از ۹۰ درصد است.

درواقع بیش از ۹۰ درصد از این ۳۴ میلیون نفر بازی موبایلی و حدود ۲۰ درصد بازی کنسولی و ۲۰ درصد رایانه‌ای و بعضی در هر سه بخش بازی می‌کنند.

براساس پیمایشی که هر دو سال انجام می‌شود مشخص شده که میانگین سنی بازیکنان درحال افزایش است و سنین ۱۶، ۱۹، ۲۱ و الان به عدد ۲۳ سال رسیده است. در واقع گیمر‌هایی که کودک و نوجوان بودند بزرگ می‌شوند و هم جوانان و میان‌سالان هم از این امکان استقبال و استفاده می‌کنند و به این معناست که بازی رایانه‌ای و موبایلی دارد جای خود را در سبد مصرفی فرهنگی خانواده باز می‌کند و در کنار برنامه‌های دیگر، مردم در گوشی‌های موبایل خود بازی‌های گوناگونی را دارند و عموما از آن مصرف می‌کنند.

موضوعی که روح الله دهقانی فیروزآبادی- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری- هم در اختتامیه نهمین جشنواره ملی بازی‌های رایانه‌ای فجر صنعت خلاق بازی‌های رایانه‌ای را یکی از فرصت‌های بزرگ خلق ارزش افزوده و اشتغال دانست و گفت امروز رقابت شرکت‌ها بر سر این است که محتوا‌ها تا چه میزان توجه و زمان از مخاطب جلب کنند.

به گفته وی در ایران به طور متوسط ۳۴ میلیون نفر روزانه به میزان ۹۵ دقیقه بازی می‌کنند یعنی سه میلیارد نفر-دقیقه که این میزان ظرفیتی خارق‌العاده برای خلق ارزش افزوده، فرهنگ‌سازی و آموزش است؛ بنابراین به این حوزه باید به عنوان یک بازار جدی نگاه کرد و وقتی درباره بازاری به این حجم و بزرگی صحبت می‌شود، قطعا باید حجم قابل توجهی از سرمایه‌گذاری را در این حوزه شاهد باشیم.

آخرین آمار در پیمایش‌ها نشان می‌دهد ۳۴ میلیون ایرانی بازیکن هستند و میانگین سنی ۲۳ سال است و از این عدد ۴ میلیون بازیکن حرفه‌ای وجود دارد که هفته‌ای بیش از ۲۱ ساعت بازی می‌کنند و این نشان می‌دهد بازی بخش مهمی در زندگی افراد است که باید با نگاه فرصت به این ماجرا نگاه و از آن استفاده کرد.

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.