مقابله به مثل رسانه ای

 

یکی از روشهای اقناع اذهان عمومی، تکرار مکررات سازماندهی شده، به صورت های مختلف مهندسی شده، علیه ذهن مخاطب می باشد.

در این بین نقش شبکه‌های ماهواره ای فارسی زبان که سالهاست در میان خانواده‌های ایرانی نفوذ کرده‌اند، بسیار پررنگ و حائز اهمیت می‌باشد.

بعضاً خانواده‌هایی را شاهد هستیم که حتی شبکه‌های ملی را در دستگاه گیرنده خود ندارند و صرفاً اخبار و اطلاعات خود را از شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای دریافت می‌کنند.

 فردی که سالهاست در معرض بمباران اطلاعاتی شبکه‌های فارسی زبان که اخبار را کاملا مهندسی شده در اختیار مخاطب قرار میدهند قرار گرفته است، به سختی می تواند پارادایم های ذهنی ایجاد شده در درون خود را تغییر دهد.

این افراد حتی حاضر به شنیدن مطالب مغایر با مطالب ارائه شده در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان نیستند، و چون عموما افراد، اطلاعات را بدون تحلیل دقیق دریافت می‌ کنند، کاملاً مورد هدف اطلاعات مهندسی شده شبکه های ماهواره ای فارسی زبان قرار می‌گیرند و اهداف طراحان و گردانندگان آن شبکه ها را محقق می کنند.

لذا رسانه ملی هر چقدر هم که برنامه‌های روشنگرانه و تحلیلی پخش کند، به گوش برخی از افراد که صرفاً شبکه‌های ماهواره‌ای را دریافت می‌کنند نخواهد رسید و این افراد همچنان در سلطه‌ی رسانه‌های معاند غرق خواهند بود.

برخی از چارچوب‌های ذهنی تشکیل شده افرادی که سالهاست فقط شبکه های مخالف با نظام جمهوری اسلامی ایران را تماشا می کند به قرار زیر است:

مردم ایران بدبخترین مردم جهان هستند !
تمامی مسئولان نظام دروغ میگویند !
همه اخبار رسانه ملی دروغ است !

 

و موارد دیگری که احتمالاً در صحبت های این افراد به گوش شما رسیده است.

 

و اما راه حل چیست؟؟؟


سالها پیش وقتی دستگاه های گیرنده دیجیتال با هدف جایگزین شدن با آنتن های ماهواره به بازار آمدند، قیمتی بیش از دریافت کننده های شبکه های ماهواره ای داشتند و لذا یکی از اشتباهات راهبردی در آن برهه زمانی، کاهش ندادن قیمت این دستگاه ها ونیز عدم معرفی و تبلیغات کافی در بین خانواده ها بود.

اکنون اما شاهد استفاده گسترده اکثر خانواده‌ها از آنتن ماهواره هستیم و بشقاب‌های ماهواره‌ای مثل قارچ در ایوان یا پشت بام خانه‌ها نمایان هستند و این حاصل عدم توجه صحیح به این هجوم ابزاری در سال‌های پیش بود . برخوردهای سلبی دیگر موثر نبوده و چه بسا اثرات غیر قابل پیش بینی منفی دیگری به همراه داشته باشد.

به نظر می‌رسد اکنون زمان مقابله به مثل فرا رسیده است. به عنوان مثال تأسیس شبکه های بین المللی ماهواره ای فارسی زبان داخلی با هدف ضد حمله رسانه‌ای از واجبات سیاست گذاری‌های کلان زمان حال است .

برای مقابله با ایران اینترنشنال، من وتو، بی بی سی فارسی و … نیازمند برنامه‌ریزی های عملیاتی دقیق و مهندسی شده هستیم. این شبکه‌ها در کنار کانال‌ها و صفحات مجازی سال‌هاست با انواع تکنیک‌های اقناعی و استراتژی‌های شناختی، ذهن و روح و روان مخاطب ایرانی را هدف مستقیم خود قرار داده‌اند و تنها با مقابله به مثل و ریختن پته آنها روی آب به طور گسترده می‌توان با آنها مبارزه کرد .

همچنین کارهای فرهنگی رسانه ای بزرگ مثل سرود سلام فرمانده ، استفاده از فرصت بزرگ جام جهانی ، برنامه های روشنگرانه تلویزیونی با نمک طنز ، مثل پاورقی و دی بی سی، از مصادیق مبارزه با جریان رسانه‌ای و شناختی دشمن است که باید با قدرت و سرعت ادامه و انتشار یابد.

مخاطب هوشمند و تحلیلگر اطلاعات و اخبار را صرفاً از یک بعد نگاه نکرده و سعی در شنیدن صحبت‌های موافق و مخالف داشته و برآیند خبری را در ذهن خود تشکیل میدهد. مخاطب زیرک اهداف رسانه‌ها را بررسی کرده و در برابر سیل عظیم اطلاعات حالت منفعل ندارد.

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.