موسسه رسانه شو
جنگروانی، فرمول تکراری با اسم رمز متفاوت
فرمول تولید آشوب در جنگ روانی علیه ایران قوی تقریبا لو رفته است. اینکه جرقه اتفاقات چگونه زده میشود و چه فرایندی را طی میکند و چگونه به ثمر مینشیند را از ۷۸ تا ۸۸ و ۹۸ و ۱۴۰۱ و امروز در ماجرای ایذه بصورت تکراری شاهد هستیم.
نمادسازی :
این جماعت برای ایجاد انگیزه و تولید بهانه و تمرکزبخشی، شخص، موضوع یا ماجرایی را در گذشته یا حال و یا آینده برجسته و تکرار میکنند تا تبدیل به یک اسطوره و در واقع یک رمزعملیاتی شود.
فضاسازی :
در ایستگاه دوم از طریق پیجها و شبکههای ظاهرا متفاوت داخلی و خارجی، تولید محتوای متراکم و انبوهی را استارت میزنند. خلق فضای انباشته با اسم رمز اسطوره، در واقع اتمسفر ذهنی و مجازی تحریک آمیز و هیجانی را تولید میکند و موقعیت را مستعد اتفاقات غلیظتری میسازد.
کشتهسازی :
در ایستگاه سوم و متاثر از فضای هیجانی در یک موقعیت خاص و کوچک، جرقه احساسات انباشته را با یک اتفاق ویژه مثل کشتن مصنوعی یا انتحاری تبدیل به شعله میکنند. طول موج ماجرا از این ایستگاه هم افزایش پیدا میکند و خط تعلیق و کشش جدیدی را رقم میزند.
روایتسازی :
حال که احساسات و هیجان به نقطه جوش رسیده و عده ای داغدار شدهاند، موقعیت روایت سازی از ماجرا آغاز شده است. پای تقطیع و وارونهنمایی و حرکت از پله دوم و متهم کردن نظام و بازنمایی معکوس جلاد و شهید به میان میآید.
تعمیمسازی :
گام بعدی این است که توسط شبکههای هماهنگ رسانهای و سلبریتی های جیرهخوار و سرویسهای اطلاعاتی بتوانند این وضعیت را تعمیم بخشیده و به مساله سراسری تبدیل کنند. از ایذه به اصفهان و بعد تهران و شیراز و…
آشوبسازی :
اگر در مرحله قبلی به نتیجه رسیدند، استارت عملیات خونین تری را میزنند که کف خیابان را برای شهروندان ناامن کرده و با ایجاد آشوبهای پراکنده و درصورت همراهی بخشی فریب خورده بصورت متراکم و هماهنگ، کشور را به یک سکته اجتماعی و فلج سیستمی مبتلا کنند.
ماجرای ایذه و کیان پیرفلک نیز با سوءاستفاده از معصومیت کودکانه و به بهانه تولد او و خاطره بازی توسط اعضای خانواده با پوشش برخی رسانههای معاند نیز همراه شد که به اتفاق اخیر ختم گردید.
آنطور که از مانیتورینگ شبکههای بیگانه پیداست، اتصال و شبیهسازی کیان پیرفلک به مهساامینی و تولید کانال انحرافی برای جامعه و چه بسا احیای آشوبها برای بهره بردن در میدان سیاسی و بازار اقتصادی است که سرعت پیشرفت ایران در زمینه صنعت و امنیت را مهار و متوقف کنند.
تکتیک پرکاربرد عملیات روانی
دروغ بزرگ :
دروغ بزرگ را معمولا همه قبول میکنند؛ مخصوصاً اگر این دروغ را یک شخص مشهور و شناخته شده مطرح کند. مثل تقلب در انتخابات سال 88 یا قضیه مهسا امینی.
اسطورهسازی (قهرمان سازی) :
ما حاج قاسم را به عنوان یک قهرمان معرفی می کنیم و دشمن هم امثال نوید افکاری و مهسا امینی.
انسانزدایی از حریف (اهریمن سازی) :
مثل چهرهای که رسانههای دشمن از بسیج و نیروی انتظامی نشان میدهد.
تفرقه افکنی :
مثل جنگ های 30 ساله مذهبی بین کاتولیک ها و پروتستان ها که چند میلیون نفر کشته می شوند. دشمن می خواست با اختلاف بین شیعه و سنی، همین طرح را در ایران اجرایی کنید.
دسته واگن :
برای همراه سازی دیگران از این ترفند استفاده میکنند. یکی از اصطلاحات رایج در این ترفند ضربالمثل مشهور «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو» میباشد.
برچسب زدن (لقب سازی یا کلیشه سازی) :
به عنوان مثال میتوان گفت که دشمن برای اعتبارزدایی از سپاه از لقب تروریست استفاده میکند.
برخى از مهمترین اهداف جنگ روانى :
تأثیرگذارى شدید بر افکار عمومى جامعه مورد هدف از راه طرح جنگ نرم و با ابزار خبر و اطلاع رسانى هدفمند و کنترل شده که نظام سلطه همواره از این روش براى پیشبرد اهداف خود سود جسته است و البته موفقیت هایى هم در این زمینه داشته است.
ترساندن از مرگ یا فقر یا قدرت خارجى سرکوبگر و پس از آن دعوت به تسلیم از راه پخش شایعات و دامن زدن به آن براى ایجاد جو بى اعتمادى و ناامنى روانى است ، اختلاف افکنى در صفوف مردم و برانگیختن اختلاف میان مقام هاى نظامى و سیاسى کشور مورد نظر در راستاى تجزیه سیاسى کشور حربه های می باشد که دشمن استفاده می کند .
اشاعه بذر یأس و نومیدى درمیان مردم و بویژه نسل جوان به منظور بى تفاوت کردن آنها نسبت به کشور خود و تحولات احتمالى آتى.کاهش روحیه و کارآیى رزمى ( در زمان جنگ نظامى)، ایجاد اختلال در سامانه هاى کنترلى و ارتباطى کشور هدف. تبلیغات سیاه (با هدف براندازى و آشوب) به وسیله شایعه پراکنى، پخش تصاویر مستهجن ، جوسازى از راه پخش شب نامه ها و … نیز نمومه دیگری می باشد .
تقویت نارضایتى هاى ملت به دلیل مسائل مذهبى، قومى، سیاسى و اجتماعى نسبت به دولت خود به طورى که در مواقع حساس این نارضایتى ها زمینه تجزیه کشور را فراهم کند. تلاش براى بحرانى و حاد نشان دادن اوضاع کشور از راه ارائه اخبار نادرست و نیز تحلیل هاى نادرست و اغراق آمیز که مقام معظم رهبرى نیز در دیدار اعضاى مجلس خبرگان با ایشان به آن اشاره داشته و آن را در راستاى خط تهاجمى دشمن توصیف کردند.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط سامیه بانو در 1402/06/28 ساعت 05:40:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |