موسسه رسانه شو
تاملی در باب رابطه نوجوانان و سلبریتیها
وقتی ظرف انتخابهای یک نوجوان در الگوبرداری از افراد مختلف در رسانههامحدود باشد و صرفاً به ویترین موجود - یعنی افرادی که بیشتر در رسانه بازنمایی میشوند پژواک صدا و تصویر آنها بیشتر پیچیده میشود- توجه کند، ترجیح میدهد که بیشتر این افراد را انتخاب کند.
وقتی مهارت جستوجوگری برای الگو برداری وجود نداشته باشد، این اتفاق طبیعی است. یکی از انگیزه های نوجوانی که به سراغ سلبریتیها میرود این است که انتخابگری خود را به سایرین نشان دهد و بگوید که من برخلاف نظر خانواده مدرسه یا حاکمیت کسی را انتخاب میکنم که خودم دوست دارم و به کسی علاقه میورزم که خودم دوست دارم و خودم او را انتخاب کردهام؛
پس باید این حق انتخابگری را برای نوجوان قائل باشیم و به رسمیت بشناسیم و به جایش انتخابهای متنوعتری را در اختیار او قرار دهیم. در کنار گفتوگوهای نقادانه، غنی سازی محیطهای تربیتی نوجوانان اقدامی است که میتواند مفید باشد.
با نوجوانانی که درگیر موج های سلبریتیها میشوند چطور تعامل کنیم؟
نوجوانهای طرفدار، دوست ندارند که بشنوند که ما مستقیماً سلبریتی و بت آنها را نقد و نفی میکنیم.از این نوجوانان بخواهیم که شخصیت و ویژگیهای سلبریتی را از یکدیگر تفکیک کنند و او را نقد کند، برای این ویژگیها ارزش گذاری انجام دهند و بررسی کنند که چقدر از ویژگیهایی که تفکیک شده، منفی است و نباید از آن الگو گرفت و کدامیک از آنها مثبت است.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط سامیه بانو در 1402/05/12 ساعت 02:29:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |