به کار گیری تاکتیک ها و تکنیک های رسانه ای در حوزه ی تخریب محرم

 

رسانه های بیگانه هر سال از مدت ها قبل از فرا رسیدن محرم برنامه‌هایی را برای تخریب محرم در اذهان مردم شروع می کنند، امسال نیز با توجه به زمینه سازی های قبلی با روش ها و تکنیک های جدید رسانه ای به تخریب محرم پرداختند.

1- اولین روش، اثبات این موضوع بود که برای مفاهیمی تحت عنوان محرم معادل های دیگری هم وجود دارد و برای این کار هر مفهوم دیگری از جمله دل پاک و یا اطعام را هم می‌توان معادل دانست، تا این ‌معادل‌سازی‌ها آرام آرام در ذهن یک طبقه از مردم منجر به ایجاد این تفکر شود که محرم را می‌توان به این شکل هم برگزار نکرد…

2- پس از آن به “مسقف سازی” پرداختند. بدین معنا که رسانه‌های بیگانه سعی بر آن داشتند تا به محرم چارچوب ببخشند و محدودیت سازی کنند و آن را مربوط و محدود به قشر خاصی از مردم از جمله شیعیان در ایران و نه همه ی مردم جهان نشان دهند، در حالی که رسانه‌های داخلی باید به مسأله محرم به عنوان یک مسأله جهانی بپردازند و تبلور خاص و عینی آن را در ایران اعلام کنند.

3- یکی دیگر از روش‌های رسانه های بیگانه “مشجرسازی محرم” است، در این روش رسانه‌های بیگانه بیشتر راجع به موضوعات دیگری مانند مسأله نان در مشهد، محیط زیست و یا خودرو پرداختند که هیچ ارتباطی با محرم نداشت. هدف مهم در این خصوص تمرکززدایی است، یعنی وقتی مفاهیم و مسائل دیگری را نشان دهند کم‌کم این مهم یعنی تمرکز بر موضوع محرم در ذهن مخاطب از بین می رود.

4- اسطوره سازی و فرم‌دهی رسانه‌های بیگانه به مراسم عزاداری و محرم از جمله تاکتیک های دیگر است. ادای احترام به اسطوره وقتی شکل می‌گیرد که با تم مذهبی پیوند می‌خورد. بی بی سی فارسی با توجه به همین ‌موضوع بود که به تمام افرادی که در اغتشاشات کشته شدند، عنوان جعلی شهید داد، که از آن تم مذهبی استخراج می‌شود، در حالی که اگر رسانه‌های بیگانه با مذهب مشکل دارند، چرا آنها را منتسب به مذهب می‌کنند؟!

در واقع هدف این است که با این کار به سمت تقدس زدایی از اسطوره های موجود (همچون امام حسین و شهدا) و ایجاد اسطوره‌های جدید سکولار بروند و بر این موضوع تأکید کنند که ادامه راه امام حسین(ع) که مبارزه علیه ظلم بود، این است که شما هم علیه ظلم حکومت قیام کنید، به این ترتیب و با این زمینه سازی یک فرد هم می‌تواند در هیأت باشد هم می‌تواند در کف خیابان علیه حکومت مبارزه کند…!!

5- موضوع دیگر مجوز برهنه شدن در محرم بود که برای رسانه‌های بیگانه بسیار مهم بود، پیوند برهنه شدن در محرم به دین فانتزی یکی از شگردهای رسانه‌های بیگانه بود. این شگرد در ۴کشور عربستان، ترکیه، آذربایجان، عراق و افغانستان قبل از ۲۰۲۰ دیده می‌شود. رسانه‌های بیگانه برهنگی، بی‌حیایی، فحشا را با جنس دین صورتی، تحویل مخاطب دادند.

از مجموع این تلاش های رسانه ای می توان به این نتیجه رسید که غرب پذیرفته است که از روش های نظامی و اقتصادی قادر به تجزیه ایران نیست. اما رسانه های بیگانه از جمله بی بی سی بر این باورند که می توان از لحاظ ایدئولوژیکی به اهداف خود برسند.

 در واقع هدف اصلی رسانه های بیگانه در خدشه وارد کردن به محرم رسیدن به «نقطه اسارت جوش» است؛ یعنی هدف این است که فرد در محاصره ی این پیام ها، عبارات، الفاظ و تصاویر به مرحله ای در دمای غیرقابل بازگشت برسد و در آن اسیر شود که اولین واکنش فرد در چنین شرایطی منهدم شدن و یا خنثی شدن است…

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ما است.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.