موسسه رسانه شو

۱۰ مورد از اصول اخلاقی و آداب در فضای مجازی
دوشنبه 04/06/24
۱۰مورد از اصول اخلاقی و آدابی که مناسب است در محیط مجازی و شبکههای اجتماعی رعایت کنید.
1️⃣ هر چیزی را فوری share نکنید.
2️⃣ هر چیزی را هر جایی پست نکنید!
3️⃣ لطفا از شدت آزادی بیانی که در گروههای مجازی وجود دارد ، ذوقزده نشوید.
4️⃣ اول از همه، اهداف گروهتان را مشخص کنید.
5️⃣ هر کسی را به هر گروهی اضافه نکنید.
6️⃣ حجم خبرهای بدی را که به اشتراک میگذارید خودآگاهانه و با وسواس کنترل کنید!
7️⃣ گاهی تماشاگر باشید.
8️⃣ واکنش سریع نشان ندهید.
9️⃣ همیشه حواستان باشد که چه پست میکنید.
🔟 مطالب متناسب با مخاطب پست کنید.

کودکان در دنیای دیجیتال: فرصت یا تهدید؟
یکشنبه 04/06/23
امروزه کودکان و نوجوانان زمان زیادی را با رسانههای دیجیتال، بازیهای رایانهای و اینترنت سپری میکنند؛ حتی بیشتر از ساعت کاری یک بزرگسال! اما آیا ما به عنوان والدین، به طور جدی بر محتوایی که مصرف میکنند و زمانی که صرف آن میشود نظارت داریم؟
رسانهها و فضای مجازی امروزه به والدین دیگر تبدیل شده اند؛ والدینی که ارزشهایشان اغلب با ارزشهای خانوادگی در تضاد است. آنها ظاهر را بر باطن ترجیح میدهند، مصرفگرایی را ترویج میکنند و روابط سطحی را جایگزین صمیمیت واقعی میکنند. اگر ما در نقش والدین اصلی فعال نباشیم، این والدین دیگر هستند که ذهن و قلب فرزندانمان را شکل میدهند.
راهکارهایی برای مدیریت هوشمندانه رسانه متخصصان توصیه میکنند:
1️⃣ تلویزیون و رایانه را از اتاق خواب فرزندان خارج کنید.
2️⃣ در زمانهای خانوادگی مانند غذا خوردن، صفحهها را خاموش نگه دارید.
3️⃣ برای زمان استفاده از رسانه در روزهای مدرسه و تعطیل محدودیت تعیین کنید.
4️⃣ در مورد محتوای برنامهها، بازیها و شبکههای اجتماعی با کودکان گفتگو کنید.
فقط محدودیت کافی نیست؛ باید دلیل این محدودیتها را برای فرزندان توضیح داد و با آنها همراه شد. گفتگوی مستمر در مورد محتوای رسانهای، آهنگها، پیامکها و شبکههای اجتماعی کمک میکند تا کودکان نگاهی نقادانه و هوشمندانه به محتوای مصرفی خود پیدا کنند.

کرومی و لبوبو؛ بامزه و فانتزی یا شيطانپرستانه
شنبه 04/06/15
️ در قدم اول باید حرفهایی مثل شيطانپرستانه بودن یا ارتباط با اجنه را کنار گذاشت، اینها ما را به چیزهایی ارجاع میدهد که نه شناختی ازش آن داریم و نه امکان شناخت. کسانی که این حرفها را میزنند اگر شیاد و کلاهبردار نباشند هدفشان این است که مخاطب را به ترس و انفعال بکشانند تا به حرفشان گوش کند.
لبوبو و کرومی به تازگی جای خود را در بازار پیدا کردهاند اما ماجرای شياطين دوستداشتنی چیز جدیدی نیست.
قبل از اینها مالیفیسنت، کروئلا، دراکولا و… شخصیتهای اهریمنی بودند که در فیلم و انیمیشنها دوستداشتنی جلوه داده شدند اما اثر تربیتی این اتفاق روی بچهها چیست؟
ایجاد ارتباط ذهنی با موجود شیطانی دو میل را ایجاد یا تقویت میکند.
۱. میل به متمایز بودن، عصیان و سرکشی که تا حدی در دوره نوجوانی طبیعی است.
۲. ایجاد این ذهنیت که اگر شیطان آنقدرها بد نیست و میشود با او دوست شد یا چیزهایی که به آن امر میکند (دورغ، شرارت و…) هم چندان بد نباشد.
چیزی که باید توجه داشته باشیم این است که این اثرها قطعی و فوری نیستند، بلکه اغلب (استثنا هم وجود دارد) درازمدت و نسبی هستند. یعنی «کرومی» یک شخصیت از میان صدها شخصیت کارتونی مورد علاقه کودکان است و اثرش هم به همین مقدار است. بنابراین در برخورد با آن نباید گرفتار افراط و تفریط شد. اینکه خانواده و مدرسه مخالف استفاده از وسایلی با این طرحها باشد از نظر تربیتی درست و موجه است اما جایی برای نگرانی زیاد یا برخورد تند وجود ندارد.
در یک جمله: دیدن انیمیشن کرومی یا علاقه به خریدن عروسک لبوبو خط قرمز تربیتی نیست اما علاقه بیش از حد به این شخصیتها باید والدین و مربیان را برای ایجاد جایگزین درست تربیتی هوشیار کند.

برگزاری دوره آموزش تکمیلی هوش مصنوعی
چهارشنبه 04/06/12
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی تبلیغی رسانه شو، سمیه مسگرزاده مدیرعامل مؤسسه بنابر رشد سریع هوش مصنوعی و تحول عمیق در زندگی بشر اظهار کرد:مؤسسه فرهنگی تبلیغی رسانه شو با همکاری پایگاه جامع سوادرسانه دوره آموزش تکمیلی هوش مصنوعی را برگزار می نماید.
وی افزود:علیرغم پیشرفتهای علمی کشور، فاصله بسیار معناداری بین آموزش و کاربرد هوش مصنوعی در نظام آموزشی ایران با کشورهای پیشرفته وجود دارد که نیازمند پر کردن خلأ آموزشی، شکاف فناوری و تحول بنیادین در جامعه می باشد.
مسگرزاده ادامه داد:دوره آموزش تکمیلی «هوش مصنوعی» به صورت کاملاً آفلاین برگزار میشود. این دوره فرصتی استثنایی برای تولیدکنندگان محتواست تا با یادگیری تکنیکهای پیشرفته، تحولی در کیفیت و سرعت کار حرفهای خود ایجاد کنند.
وی بیان کرد:این دوره آموزشی توسط محسن باقری،مدرس و پژوهشگر هوش مصنوعی، مدرس دوره های بین الملی سواد رسانه ویژه کشورهای اسلامی، متخصص و ایده پرداز دیجیتال مارکتینگ و کارشناس امنیت در فضای مجازی تدریس میشود. وی تجربیات عملی خود را به صورت کاربردی در اختیار شرکتکنندگان قرار خواهد داد. دوره به صورت آفلاین برگزار میگردد، لذا نیازی به حضور فیزیکی نیست و علاقهمندان از هر نقطهای در کشور میتوانند در آن شرکت کنند. همچنین، تمامی ویدئوهای آموزشی دوره از ١٧ شهریورماه به صورت نامحدود در دسترس شرکتکنندگان قرار خواهد گرفت تا امکان مرور چندباره مطالب فراهم باشد.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی تبلیغی رسانه شو گفت:از جمله محورهای کلیدی این دوره میتوان نقش هوش مصنوعی در ارتقای ظرفیتهای فردی و تقویت خلاقیت، کاربردهای هوش مصنوعی در بهبود روابط انسانی و تعاملات اجتماعی، بررسی ابعاد پنهان و پیامدهای مخاطرهآمیز هوش مصنوعی اشاره کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هزینه دوره آموزش مقدماتی هوش مصنوعی ٣٨۵ هزار تومان می باشد که علاقمندان می توانند از تخفیف ٧۵ درصدی برای شرکت در این دوره بهرهمند شوند و مبلغ ٩۶ هزار تومان پرداخت نمایند. آخرین مهلت ثبتنام در این دوره، تا ١۶شهریورماه ١۴٠۴ ، تعیین شده است که دانش پژوهان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می توانند از طریق لینک https://resanehsho.ir/intelligence-supplementary-training-course/ و یا @admin_resanehsho در پیام رسان ایتا و شماره ٠٩٣٧٨۴۵۵٠٠٠ اقدام نمایند.

نقش اخبار جعلی در ایجاد سوگیری منفی نگری
شنبه 04/06/08
اخبار جعلی به عنوان یکی از چالشهای بزرگ در دنیای اطلاعات امروز، نقش مهمی در ایجاد سوگیریهای منفی نگری دارند. این سوگیریها میتوانند تأثیرات عمیقی بر نگرشها و رفتارهای افراد داشته باشند. در ادامه به برخی از این تأثیرات اشاره میکنم:
1. تغییر در ادراک واقعیت: اخبار جعلی میتوانند تصورات نادرستی از واقعیت ایجاد کنند. وقتی افراد اطلاعات نادرست را دریافت میکنند، ممکن است به سادگی آن را به عنوان حقیقت بپذیرند و این امر میتواند منجر به سوگیریهای منفی نسبت به گروهها یا مسائل خاص شود.
2. تقویت پیشداوریها: اخبار جعلی معمولاً به گونهای طراحی میشوند که احساسات منفی را تحریک کنند. این نوع اطلاعات میتواند پیشداوریهای موجود را تقویت کرده و باعث شود افراد نسبت به دیگران یا موضوعات خاص، دیدگاهی منفیتر پیدا کنند.
3. قطبیسازی اجتماعی: اخبار جعلی میتوانند باعث ایجاد تقسیمات عمیق اجتماعی شوند. با انتشار اطلاعات نادرست، گروههای مختلف ممکن است به شدت در برابر یکدیگر قرار بگیرند و این امر میتواند منجر به افزایش تنشها و سوگیریهای منفی شود.
4. کاهش اعتماد به رسانهها: وقتی افراد متوجه میشوند که اخبار جعلی در حال انتشار است، ممکن است اعتماد خود را به رسانهها کاهش دهند. این عدم اعتماد میتواند باعث شود که افراد تنها به منابع خاصی که با باورهای خود همراستا هستند، مراجعه کنند و این امر میتواند سوگیریهای منفی را تشدید کند.
5. تأثیر بر تصمیمگیری: سوگیریهای منفی ناشی از اخبار جعلی میتوانند بر تصمیمگیریهای فردی و جمعی تأثیر بگذارند. افراد ممکن است بر اساس اطلاعات نادرست اقداماتی انجام دهند که به نفع خود یا جامعه نیست.
به طور کلی، اخبار جعلی نه تنها بر روی ادراکات فردی تأثیر میگذارند، بلکه میتوانند به شکلگیری یک فضای اجتماعی منفی و قطبی نیز کمک کنند. برای مقابله با این چالش، افزایش سواد رسانهای و تشویق به تفکر انتقادی در مورد اطلاعات دریافتی امری ضروری است.

برخی از مهمترین راه کارها و توصیه های مفید جهت مراقبت از کودکان در استفاده از تلفن همراه
جمعه 04/06/07
« کانون خانواده را گرم تر کنیم»
▫️تقویت کانون خانواده و مستحکم نمودن روابط والدین و فرزندان راهکاری مهم و ایمنی بخش در فضای تربیتی به شمار میآید. بر اساس معارف قرآنی، مودت و رحمت موجب مهرورزی در خانواده میشود؛ بنابراین تلاش برای تقویت کانون خانواده امری ضروری و لازم است که هر پدر و مادری باید متوجه آن باشد.
2️⃣ «سواد رسانه ای را بالا ببریم»
▫️یکی از اقدامات مفید برای ایمن سازی خانواده و کاهش اثرات مخرب رسانه ها از جمله تلفن همراه، آموزش و تقویت سواد رسانه ای در بین اعضای خانواده است. این آموزشها می تواند در قالب چگونگی استفاده از تلفن همراه و هشدارهای لازم در خصوص حفاظت از حریم خصوصی و اطلاعات خود و خانواده و هم چنین فواید و مضرات تلفن همراه انجام گیرد.
3️⃣«عنصری فرهنگ ساز باشیم»
▫️والدین می توانند با فرهنگ سازی مناسب برای استفاده از تلفن همراه از بسیاری از آسیبهای آن بکاهند. مثلاً در خانه قوانین ویژه ای مانند قوانین ذیل قرار دهند:
▪️خاموش کردن تلفن برای ساعتی معین و پرداختن به گفتگوی خانوادگی؛
▪️تعیین مکانی خاص برای قرار دادن تلفن همراه و استفاده از آن.
رفتار والدین ، بهترین الگو برای استفاده از تلفن همراه است.
4️⃣ «برای فراغت فرزندان برنامه داشته باشیم »
▫️با برنامه ریزی زمان فراغت فرزندان علاوه بر هدفمند نمودن فعالیت های فراغتی دسترسی آنان به تلفن همراه نیز محدود و مدیریت میشود. این مدیریت به ویژه در استفاده آنها از بازی های موبایلی نمود بیشتری خواهد داشت.
▫️کودکان فقط در مواقع ضروری از تلفن همراه استفاده کنند.
5️⃣ «نکات بهداشتی را رعایت کنیم»
▪️با توجه به تماس مستمر تلفن همراه با دست و دهان و وجود آلودگی های میکروبی در آن رعایت بهداشت فردی را قبل و بعد از استفاده به فرزندانمان بیاموزیم.
▪️برای کاهش مضرات امواج تلفن همراه از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها استفاده کنید.