رمزگشایی از خبرسازی رسانه‌های آمریکایی

 

 

رمزگشایی از خبرسازی رسانه‌های آمریکایی

 

موضوع قابل توجه در جریان‌سازی جدید خبری از سوی رسانه‌های آمریکایی بیش از آنکه محتوای گزارش‌های منتشر شده از سوی آنان باشد، پنهان‌سازی ادعاهای قبلی واشینگتن درباره موضوعیت نداشتن تداوم دیپلماسی با ایران پس از اغتشاشات سال گذشته در کشور ایران در پس خبرسازی پیرامون دستیابی تهران و واشینگتن به توافقات جدید است.

برای مثال خبرگزاری بلومبرگ نوشت: «ایران و آمریکا، به توافق غیررسمی نزدیک شده‌اند.» پیش از این خبرگزاری رویترز هم گزارش داده بود: «دولت آمریکا در حال تفاهم با ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای و آزادی شهروندانش، در برابر آزادی‌بخشی از دارایی‌‌های ایران است».

موضوعی که مارک فیتزپاتریک از مقامات سابق وزارت خارجه آن را رد نکرده و گفت: «مقداری دیپلماسی در جریان هست و حداقل یک آتش‌بس برقرار خواهد شد تا تنش‌ها تشدید نشود.»

همه این خبرها ادامه داشت تا اینکه آنتونی بلینکن در خبری مسئله توافق موقت را تکذیب کرد و عنوان کرد: «آمریکا با استفاده از تمام ابزار موجود خود از جمله دیپلماسی برای پیشبرد اهداف خود ادامه خواهد داد اما هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که بتوانم اعلام کنم.»

گزاره تحلیلی :

افزایش چشمگیر منابع قدرت سیاسی، اقتصادی، دفاعی‌، دیپلماتیک و هسته‌ای، گسترش چتر دیپلماسی اقتصادی و موفقیت‌های منطقه‌ای بدون برجام و FATF، رشد اقتصادی پیوسته در هفت فصل متوالی، همزمان با روی کار آمدن دولت و مجلس انقلابی برخلاف دولت قبل، عجله‌ای برای توافق (توافق بد/ توافق به هر قیمت) ندارد و صرفا دنبال توافق خوب (نقد/ تضمین شده/ معتبر) است.

ناامیدی غربی‌ها از امکان وارد کردن فشار به جمهوری اسلامی از رهگذر سوءاستفاده از اغتشاشات داخلی و همچنین به بار نشستن راهبرد دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم و به‌ویژه آغاز مناسبات سیاسی میان ایران و عربستان سعودی که مکمل سیاست‌های منطقه‌ای ایران به شما می‌رود همگی دلایل بسیار محکمی است که می‌تواند موجب خارج شدن طرف غربی از توهم نتیجه‌بخش بودن سیاست افزایش فشار برای امتیازگیری شده باشد.

بر همین اساس، دولت آمریکا به ویژه پس از شکست اغتشاشات، میانجی‌های متعددی را نزد مقامات ایرانی فرستاده و ضمنا درخواست مذاکره با وساطت عمان را داشته است. ظرف چند هفته اخیر، محافل رسانه‌ای مانند نیویورک‌تایمز، وال‌استریت ژورنال، اکسیوس،‌ هاآرتص، میدل‌ایست‌آی و…، گزارش‌هایی را مبنی بر نزدیکی توافق منتشر کرده‌اند.

آنگونه که رسانه‌های آمریکایی گمانه‌زنی کرده‌اند نمی‌توان به شکل‌گیری سریع توافق در موضوعاتی که به موضوع هسته‌ای ایران مربوط است خوشبین بود، لیکن بیان این موضوع از سوی رسانه‌های معتبر آمریکایی که به ارتباط با دستگاه‌های سیاسی و امنیتی آمریکا شهرت دارند، نشان می‌دهد که کاخ سفید به‌دنبال انتقال نشانه‌های مثبت برای تغییر مسیر چندماه گذشته و بازگشت به میز مذاکره‌ای است که ایران هیچگاه آن را ترک نکرده است.

 اما آنچه به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با استفاده از خبرسازی خود به دنبال شرطی‌سازی بازار و بسیج افکار عمومی برای تحت فشار قرار دادن دولت و حاکمیت برای یک توافق حتی بد هستند؛ موضوعی که دولت و نظام با وجود پیگیری مذاکرات بر آن اصرار ندارند.

 

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.