موسسه رسانه شو
رسانهها مصرف گرایی را تبلیغ میکنند
رسانهها اهرم فرهنگی قدرتمند و کسبوکار بزرگی در دنیا هستند که مدام سعی میکنند تا پیروان فکری و عملی بیشتری برای خود بیابند.
یکی از عقایدی که رسانهها به تبلیغ آن میپردازند، مصرفگرایی است.
ایجاد سود در بیشتر رسانهها یک هدف تعیینکننده است.
عموماً رسانهها از طریق تبلیغات کسب درآمد میکنند؛ بنابراین منافع تجاری و تبلیغاتی میتواند در کنترل آنها نقش به سزایی داشته باشد.
در همه جوامع، بازار مصرفی و بنگاههای اقتصادی و تولیدکنندگان محصولات مورد نیاز جامعه بسیار تعیینکننده هستند که ما چه چیزهایی در تلویزیون ببینیم، چه چیزهایی از رادیو بشنویم و یا چه چیزهایی در روزنامهها و مجلات بخوانیم.
درنتیجه رسانهها برای کسب سود بیشتر در تلاشاند تا محصولات بیشتری در جامعه مصرف شود.
برخی از شاخصهای جامعه مصرف گرا عبارتند از :
1️⃣ کالایی شدن هر چیز و بت شدن کالا
2️⃣ عمومیت یابی مصرف و ارزش شدن آن
3️⃣ تنوع یابی ساحت رفاه و رفاه طلبی زیاد
4️⃣ تبدیل شدن مصرف به عنوان مقولهای فرهنگی:
به جای اینکه مصرف صرفاً یک رفتار اقتصادی مطرح شود نشانگر شخصیت افراد است
5️⃣ نبود ارتباط بنیادین با نیازهای واقعی:
افراد دیگر برای رفع نیاز مصرف نمیکنند بلکه صرف مصرف مهم است
در این میان فیلمهای سینمایی و سریالها نقش بیشتری را ایفا میکنند.
تبلیغ برای یک سبک زندگی مصرفگرا همواره یکی از اولویتهای سینمای هالیوود بوده است، آنچنانکه همواره خانواده را به این سمت تشویق میکند که اگر میخواهید به لذت واقعی زندگی تصویر شده در فیلمهای سینمایی دست یابید باید از ابزارهای مادی استفاده کنید.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط سامیه بانو در 1402/06/08 ساعت 09:50:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |