موسسه رسانه شو
موضوع: "رسانه"
تکنیک شاهماهی سرخ
شنبه 03/06/03
در عصر حاضر در بسیاری از زمینهها، انداختن عَمدی هر مسیر انحرافی به “شاهماهی سرخ” موسوم است بهویژه در رسانه و فضای مجازی!
تغییر موضوع: در این مغلطه، فرد ممکن است به جای پاسخ دادن به سؤال اصلی یا موضوع بحث، به یک موضوع غیر مرتبط یا حاشیهای بپردازد.
استفاده از عواطف: این مغلطه ممکن است با استفاده از عواطف و احساسات مخاطب، او را به سمت یک نتیجهگیری خاص هدایت کند بدون اینکه دلایل منطقی و مستند ارائه دهد.
تحریف واقعیت: در این نوع مغلطه، ممکن است واقعیتها به گونهای تحریف شوند که نتیجهگیری نادرستی به دست آید.
چرا دنیای انیمهها جذاب است؟
چهارشنبه 03/05/24
یکی از مهمترین علل جذابیت صنعت انیمه تنوع بالا در تایپها و ژانرهای انیمه محسوب میشود.
انیمهها علاوه بر ژانرهای مرسوم، تعداد بالایی ژانر اختصاصی دارند و با ترکیب خلاقانه این ژانرها به انبوهی تایپ انیمهای میرسند. یعنی برای هر سلیقهای، بالاخره یک انیمه مجذوب کننده پیدا خواهد شد.
جنگ شناختی و مهندسی افکار
دوشنبه 03/05/22
تاکتیکهای جنگ نرم در رسانهها برای تغییر ذهنیت مخاطب
تاکتیک برچسب زدن:
مانند تروریسم، بنیادگرایی، نقض حقوق بشر، نقض حقوق زن و….
تاکتیک تلطیف و تنویر:
از تلطیف و تنویر (مرتبط ساختن چیزی با کلمهای پر فضیلت) استفاده میشود تا چیزی را بدون بررسی شواهد بپذیریم و تصدیق کنیم.
تاکتیک انتقال:
استفاده از نمادهای مذهبی و یا ملی و انتساب به اشخاص و جریانهایی که مورد احترام تودههای عمومی مردم هستند. در این تاکتیک از ابزارهای گوناگون از جمله طنز، کاریکاتور، شعر و موسیقی و… استفاده میشود.
تاکتیک تصدیق:
حمایت اشخاص معروف (سیاستمداران، هنرمندان، دانشمندان و…) و گروههای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از فردی یا جریانی، تصدیق نامیده میشود.
تاکتیک شایعه:
هر شایعه در برگیرنده بخش قابل توجهی از واقعیت میتواند باشد (تاکتیک تسطیح در شایعهسازی) ولی ضریب نفوذ آن بستگی به درجه ابهام و اهمیت آن دارد.
تاکتیک کلیگویی:
تاکتیک کلی گویی، تاکتیکی است که سعی میشود ذهن مخاطب متوجه شاخ و برگ نشده و در رابطه با هسته مرکزی پیام، حساسیت نداشته و آن را بدون بررسی و کنکاش بپذیرد که به همین دلیل برخی این تاکتیک را «بی حس سازی مغزی» نیز مینامند.
تاکتیک دروغ بزرگ:
بدین معنی که پیامی را که به هیچ وجه واقعیت ندارد، بیان می کنند و مدام بر «طبل تکرار» می کوبند تا ذهن مخاطب آن را جذب کند.
اخبار جعلی
شنبه 03/05/20
در تمام شاخه های اطلاعات، اخبار دروغ بسیار دامنه دارتر، سریع تر، عمیق تر و گسترده تر از حقایق منتشر می گردند.
اخبار سیاسیِ جعلی به مراتب سریع تر از دیگر اخبار، نظیر تروریسم یا بلایای طبیعی، علم، افسانههای محلی یا اطلاعات مالی، فراگیر می شوند.
اما انگیزه ی افراد از بازنشر اخبار دروغ چیست؟
آیا این کاربران عمدا اطلاعات نادرست را منتشر می کنند؟
یک پاسخ احتمالی:
اخبار جعلی؛ تازهتر، غیر منتظره تر و احساسی تر از اخبار واقعی هستند!
در حقیقت، ابعاد روانشناختی انسان باعث می شود تا بسیاری از ما جذب محتوای جعلی شویم و تمایل به بازنشر آن داشته باشیم.
تأثیرگذاری رسانه
جمعه 03/05/19
رسانه صرفا رساندن مفهوم و پیام به مخاطب نیست؛ بلکه مهم، تاثیر و نفوذ پیام در ذهن و جان مخاطب است که به رفتار و نگرش جدید منجر شود.
برای این کار شناخت ویژگیهای ذهنی و روانی مخاطب و شیوههای تاثیرپذیری او ضرورت دارد. بدون این شناخت نمیتوان از رسانه صحبت کرد. رسانه باید کلید ورود به دنیای ذهنی انسان به عنوان مخاطب را بشناسد، وگرنه صرفا یک ابزار است.
میتوان از چاه، آب زلالی را استخراج کرد، اما اگر همین آب زلال به پای درخت نرسد، هدر میرود.
کار رسانه رساندن پیام به نقطه ای از ذهن است که در آن حک شود و ذهن را تغییر دهد. و این کار مستلزم داشتن دانش روانشناسی رسانه است.
پیام تبریک مدیرعامل موسسه فرهنگی و تبلیغی رسانه شو به مناسبت روز خبرنگار
چهارشنبه 03/05/17
روز خبرنگار، تجلیبخش پاکی قلمهایی است که جز در مسیر عدالت و صداقت و رفاقت و روشنگری به حرکت درنمیآیند، روزی که با خون پاک بر زمین ریخته شده شهید صارمی، نمادی برای ازجانگذشتگی و دشواریهای حرفه خبرنگاری است.
تقارن روز خبرنگار با ایام سوگواری شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، توجه همه ما را به نقش بی بدیل پیام آور کربلا حضرت زینب(س) جلب می کند که به تعبیری کربلا در کربلا می ماند، اگر زینب نبود و این همان نقش اساسی و تبیینی خبرنگاران صادق و دل در گرو سعادت جامعه است که مشقت ها و سختی های این راه را به جان می خرند و از خود می گذرند.
اینجانب فرارسیدن ۱۷ مردادماه روز خبرنگار، این فرصت گرانبها را مغتنم شمرده و ضمن پاسداشت یاد و خاطره تمامی شهدای اصحاب رسانه، از مجاهدت دلسوزانه تمام تلاشگران عرصه اندیشه و آگاهی که در سنگر دفاع از آرمان های ارزشمند انقلاب اسلامی ایران سربلند با سلاح قلم، روایت عشق، حقیقت و صداقت می نمایند و با تعامل حسنه، اثرگذار و وجدانی بیدار و رعایت حقوق فردی و معیارهای اخلاقی، نسبت به انعکاس و انتشار صحیح و به موقع اخبار و به تصویر کشیدن خدمت بی منت به جامعه هدف، اهتمام می ورزند، با کمال امتنان و ارادت، تقدیر و تشکر کرده و از خداوند متعال برای تک تک بزرگواران موفقیت و سربلندی آرزو مینمایم.
با احترام
سمیه مسگرزاده
۱۷ مرداد ۱۴۰۳
مدیر عامل موسسه فرهنگی و تبلیغی رسانه شو