موسسه رسانه شو
در محاصره خود
همیشه فکر میکردم چقدر خوبه که شبکههای اجتماعی سعی می کنند تا افراد، کانالها و محصولاتی رو به من پیشنهاد بدهند که به سلایق من نزدیک باشد.
این همه اطلاعاتی که شبکههای اجتماعی از ما جمع میکنند تا به قولی فرآیند شخصیسازی رو بهبود بدهند به نفع ماست یا ضرر ما!
شما چطور فکر میکنید؟؟
یکبار حلقه دوستانتان را در اینستاگرام و توییتر مرور کنید. دوست دارید چه کسانی را دنبال(فالو) کنید؟
هماکنون بخش دنبال شوندههای صفحهی خود را باز کنید و به قیافهی افراد نگاه کنید. حالا یک صفحه را که هیچ شباهتی به شما ندارد باز کرده و دنبالکنندههای آنرا تماشا کنید. مثل این میماند که در دو اتاق مجاور، دو جهان کاملا متفاوت و بلکه گاه متضاد در جریان است.
شما به طور ناخواسته حلقهای از افراد متشابه را شکل دادهاید و جهان خود را مطابق سلیقه و میل خود ساختهاید. جالب این است که سکوها(پلتفرمها) هم به این میل و کشش درونی شما اشراف دارند و کاملاً آگاهانه افرادی را برای دنبال کردن به شما پیشنهاد میدهند که در انتخابهای قبلی شما، رگههای مشابه آنرا پیدا کردهاند.
در واقع این جزئی از مهمترین کارکرد هوشمندانهی شبکههای اجتماعی است که کاری کنند تا شما به حداکثر رضایت از زندگی در آن محیط برسید.
این همان چیزی است که الی پاریسر به آن «حباب فیلتری» میگوید. محیطی که شما بر اساس کششها و علایقتان ترتیب دادهاید و ناخواسته اکثر کسانی که با شما تفاوت معناداری داشتهاند را فیلتر کردهاید. این اتفاق چند نتیجه دارد:
نخست اینکه شما را از شنیدن و دیدن ایدهها و افکار متفاوت محروم می کند.
دوم اینکه به تدریج شما را در پافشاری بر آنچه هستید، غیرمنعطفتر و متصلبتر میسازد.
3سومین نتیجهی آن ازدیاد خشونت کلامی و بی پروایی در استفاده از تعابیر آزاردهنده است. اتفاقی که نوعی اقدام تلافیجویانهی مجازی است.
حالا حاصل سه نتیجهی فوق را در هم ضرب کنید تا بتوانید وضعیت روانی کسانی که پیش از شکل دادن به ارتباطات عمیق میان فردی، در حبابهای فیلتر شده خود را محاصره کردهاند دریابید. من نام این وضعیت را گذاشتهام گرفتار شدن «در محاصره خود»
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط سامیه بانو در 1402/05/29 ساعت 12:38:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |