نقاب های دروغین در دنیای مجازی

 


کم نیستند افرادی که در شبکه های اجتماعی نه تنها خودشان نیستند،بلکه کیلومتر ها با خود واقعی و احساسات و افکارشان فاصله دارند.

شاید ترس از قضاوت ها و حرف های سایرین اجازه نمیدهد که شخص خودش را،خود واقعی اش را بروز ندهد.

متاسفانه دنیای مجازی که میتوانست جایی برای خوب شدن حالمان و پیشرفت و موفقیت باشد را با نا آگاهی و قضاوت های عجولانه و رفتار نامتناسب به جایی برای نقاب های دروغین تبدیل کردیم.

آدم ها نقاب پولداری، خوشحالی، رضایت از زندگی و … به صورت میزنند و وارد فضای مجازی می شوند و بعد از دریافت لایک و تعریف و تمجید از زندگی ای که ندارند و آرزویش را دارند نقاب را به گوشه ای پرت میکنند و به زندگی واقعی برمیگردند.

شاید اگر کمی حواسمان را جمع میکردیم و قبل از استفاده از این ابزار درباره آنها و درباره فرهنگ آنها میخواندیم الان وضع طور دیگری بود.
هنوز هم دیر نشده … تنها کافیست خود و اطرافیانمان را آگاه کنیم. 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.

سوادرسانه ای

 

واقعیت این است که اگر نیمی از مقداری که به غذایی که میخوریم اهمیت می دهیم به غذایی که به ذهنمان میدهیم اهمیت میدادیم, وضعیت اکنون خیلی متفاوت بود.

حضور در شبکه ها و رسانه های اجتماعی هیچ مشکلی ندارد اما فعالیت بدون داشتن پیش زمینه های سواد رسانه میتواند خطرناک باشد.

همینطور که شاهد وضعیتی که در حال حاضر بر فضای مجازی حاکم است هستیم و رسانه ها از افرادی ناآگاه سو استفاده میکنند و مطالب دروغ را با اندکی چاشنی حقیقت تلفیق میکنند و به خوردشان میدهند.

ذهن هم میتواند مسموم شود. وقتی مطالب را بدون تحقیق و دلیل موجه قبول میکنیم و به نشر آن ها ادامه میدهیم در واقع ذهنمان را مسموم میکنیم.

و این موضوع نه تنها به ما آسیب میرساند بلکه روی اذهان بسیاری از افراد دیگر نیز تاثیر میگذارد و در انتها نتیجه همانی می شود که رسانه های دشمن میخواهند.

‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.

شبکه‌های اجتماعی قادرند تصویر ذهنی‌ ما را از خودمان دگرگون کنند.

 

 

 

شبکه‌های اجتماعی بدون تردید فواید زیادی داشته‌اند و دنیای ما را به شکل بی‌سابقه‌ای متحول کرده‌اند. بااین‌حال، پژوهشگران علوم اعصاب، هشدار می‌دهند که ما هنوز درک دقیقی از تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روانمان نداریم و باید همچنان احتیاط پیشه کنیم.

از نظر آ‌ن‌ها شبکه‌های اجتماعی با مشوش کردن دریافت‌های ما از واقعیت و ایجاد تصوراتی ساختگی از دنیای پیرامونمان ما را در مخصمه‌ای گرفتار می‌کنند:‌ یا پیوسته باید اوضاع جهان را مطابق تصورات جدیدمان تغییر دهیم یا خطر افسرده‌شدن و ناامیدشدن را به جان بخریم.

‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌ 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.

جاسوسی ملی، سکوت ملی‌تر!

 

اینستاگرام اخیراً حساب کاربران ایرانی را تعلیق کرده و برای رفع آن مدارکی مانند کارت ملی، پاسپورت، چهره و موقعیت مکانی می‌خواهد!

این فقط یک مسئله ساده نیست؛ وقتی اینستاگرام از ایرانی‌ها مدارک می‌خواهد، یعنی امنیت مردم در خطر است. چرا وزرات ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی، دستگاه‌های اطلاعاتی و… در برابر این اقدام کاری انجام نمی‌دهند؟

‌‌‌

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.

‌سطوح سوادرسانه

 

 

سواد رسانه‌ای قدرت درک نحوه کارکرد رسانه‌ها و معنی سازی در آنها است.
سواد رسانه‌ای را می‌توان دسترسی، تجزیه و تحلیل و تولید ارتباط در شکل های گوناگون رسانه‌ای و مصرف انتقادی محتوا دانست.

سه جنبه سواد رسانه‌ای عبارتند از:
الف: ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه‌ای و یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوه مصرف غذای رسانه‌ای از منابع رسانه‌ای گوناگون

ب: آموزش مهارت‌های مطالعه یا تماشای انتقادی

ج: تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه‌ها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست.

در واقع سواد رسانه‌ای امروزی‌تر؛ به دنبال مقابله با كاركردهای رسانه‌های بزرگ غالب است كه هدف شان تامین هژمونی‌فرهنگی؛ تعمیم فلسفه‌سیاسی و حفظ قدرت‌هائی است كه خود این رسانه‌ها محصول آنها هستند.
به نظر می‌رسد كه سواد رسانه ای به عنوان دافعه این فضا و در ستیز با #گفتمان غالب رسانه‌های بزرگ در شرایط اشباع رسانه‌ای؛ در اینترنت نسبت به سایر رسانه‌ها سریعتر رشد كرده و به نوعی می‌توان آنرا نوه دیجیتال نقد رسانه‌ای كلاسیك به حساب آورد.

‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.

جنگ رسانه ای

 

 

جنگ رسانه‌ای، یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های جنگ نرم و جنگ‌های جدید بین المللی است. اساسی‌ترین تعریف از این جنگ استفاده از رسانه‌ها برای تضعیف کشور هدف و بهره گیری از توان و ظرفیت رسانه‌ ها به منظور دفاع از منافع ملی است.

اگر چه جنگ رسانه‌ای عمدتاً به هنگام جنگ‌های نظامی کاربرد بیشتری پیدا می‌کند اما این به آن مفهوم نیست که در سایر مواقع، جنگ رسانه‌ای در جریان نبوده یا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

جنگ رسانه‌ای تنها جنگی است که حتی در شرایط صلح نیز بین کشورها به صورت غیر رسمی ادامه داشته و هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی خویش با استفاده از رسانه‌ها بهره می‌گیرد.

جنگ رسانه‌ای، جنگ بدون خونریزی، جنگ آرام، جنگ بهداشتی و تمیز تلقی می‌شود؛ جنگی که بر صفحات روزنامه‌ها و میکروفون رادیوها، صفحات تلویزیون‌ها و عدسی دوربین‌ها جریان دارد.

سربازان جنگ رسانه‌ای متخصصان تبلیغات، استراتژیست‌های جنگ روانی، خبرنگاران خبرگزاری‌ها، شبکه‌های خبری، سایت‌های اینترنتی و کارگزاران رسانه‌ها هستند.

جنگ رسانه‌ای بر خلاف جنگ‌های نظامی که عمدتاً میان دو یا چند کشور به عنوان ائتلاف با یک کشور جریان می‌یابند، می‌تواند میان یک گروه از کشورها با گروه بزرگ دیگری از کشورها با ویژگی‌های مشخص شکل گیرد.

‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌ 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.
  • رسانه شو

    سواد رسانه یا سواد رسانه ای همان دانشی است که همه ما در هر لحظه از زندگی به آن نیاز داریم ، تک تک لحظات زندگی انسان امروزی درگیر پیام های مختلف حقیقی و مجازیست و این پیام ها زندگی و سبک زندگی ما را تغییر خواهند داد. تا بحال از رسانه و شبکه های مجازی هرچه گفتیم و شنیدیم فقط از آسیب ها بود، اما واقعا، انصافا! فرصت های این شبکه ها را اصلا می شناسیم؟ آینده خوبی که می توانیم با همین ابزار برای خود رقم بزنیم را می دانیم؟! همه اینها سوالایی است که پاسخ آنها در دو کلمه خلاصه می شود: سواد رسانه تا دیر نشده، سواد رسانه ای را یاد بگیریم و به دیگران یاد بدهیم.
  • رسانه شو وبلاگ آموزشی و خبری سواد رسانه و فضای مجازی

  • اوقات شرعی

    امروز: سه شنبه 22 مهر 1404
    اوقات شرعی به افق:
    • اذان صبح اذان صبح:
    • طلوع آفتاب طلوع آفتاب:
    • اذان ظهر اذان ظهر:
    • غروب آفتاب غروب آفتاب:
    • اذان مغرب اذان مغرب:
    • نیمه شب شرعی نیمه شب شرعی:
  • مهر 1404
     << <   > >>
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    
  • کاربران آنلاین

  • آمار

    • امروز: 156
    • دیروز: 81
    • 7 روز قبل: 1701
    • 1 ماه قبل: 7416
    • کل بازدیدها: 198572