موسسه رسانه شو

جنگ روایت و رسانه
امروز میدان اصلی «جنگ نرم» دشمن میدان رسانه ای است؛ پیروزی در آن، شرط پیروزی در جبهه های دیگر می باشد. امام جامعه بارها تأکید کردهاند که «دشمن میخواهد در ذهن و دل مردم بنبست بسازد تا در میدان واقعی مجبور به عقب نشینی کنیم»؛ بنابراین، رسانهها، با انواع گونه گونش سربازان این خط مقدماند.
برای نهادهای چون وزارت فرهنگ و ارشاد، وظیفه نخست «سیاستگذاری هوشمند و حمایت از محتوای امیدآفرین» است؛ باید به جای سانسور مکانیکی، «الگوریتم امید» طراحی شود: تسهیل تولیدات بصری و صوتی که واقعیت پیشرفتهای علمی، اقتصادی و اجتماعی را با زبان ساده و جذاب روایت کنند. فعالان فضای مجازی نیز باید از «کپی پیست» به «روایتگر» تبدیل شوند؛ یعنی هر پست، استوری یا ویدئو، ی از دستاورد روزانه کشور باشد؛ از افتتاح خط تولید موتور توربوفن تا افتتاح یک کلینیک شبانهروزی در روستای دورافتاده است.
دستگاههای تبلیغاتی و نیز با روایتهای گوناگون نه تکصدایی. همان خبر یا رویداد را از زبان کارشناس، کارگر، دانشآموز و حتی مادری که در صف نانوایی ایستاده، روایت کنند تا «واقعیت ملموس» جایگزین «وهم ساختگی» دشمن شود. قوه قضائیه نیز با سرعت و شفافیت، شایعات را رصد و رفع کند تا «ترس» به «اطمینان» بدل شود.
در این کارزار، هر مداح باید یک «میکرو-رسانه» باشد؛ در هر روضه، دو دقیقه به دستاورد علمی ایران بپردازد؛ در هر هیئت، یک لحظه به «اقتصاد مقاومتی» اشاره کند؛ در هر جلسه، یک نگاه امیدآفرین به «آینده» بیندازد.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط سامیه بانو در 1404/04/30 ساعت 10:33:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |